Vijf vragen aan…. Jita Hoogerduijn (Specialist Voeding)

Wie bent u en wat doet u op het gebied van vitaliteit?

Ik ben Jita Hoogerduijn, en ik woon in Tuindorp. Voor ik met pensioen ging werkte ik als wetenschappelijk onderzoeker gericht op de zorg voor ouderen in het ziekenhuis, omdat voor ouderen een ziekenhuisopname een risicovol gebeuren is. Mijn belangstelling ligt ook bij het thema ‘Gezond ouder worden’. Ik heb vele presentaties gegeven over deze beide onderwerpen, zowel aan ouderen zelf als aan zorgprofessionals.

Vitaliteit is voor mij zelf ook een belangrijk thema. Als het even kan sport ik drie keer per week en ik doe zo veel mogelijk op de fiets. Ik probeer zo gezond en lekker mogelijk te eten en vind het belangrijk om waar dat kan een bijdrage te leveren aan onze samenleving.

Wat kunt u betekenen voor Beter Thuis?

Ik denk graag mee over wat voor ouderen belangrijk is. Ik ben nu zelf een oudere, maar ben ook zoveel jaren al bezig met het thema ouder worden. En als de gelegenheid daar is zou ik het ook mooi vinden om kennis te delen over gezond ouder worden, maar ook over hoe je je als oudere goed kunt voorbereiden op een eventuele ziekenhuisopname.

Hoe kijkt u naar de rol van vitaliteit in verband met het ouder worden?

Vitaal zijn betekent voor mij dat je zowel lichamelijk als geestelijk gezond bent en dat dat ook in balans is. Echter ouder worden betekent ook het inleveren van lichamelijke kracht en vaak komen chronische aandoeningen naar voren. Toch kan je als oudere zelf veel doen om zo vitaal mogelijk te blijven. We weten het wel: bewegen, gezond eten en zorgen dat je zin in het leven blijft houden onder andere door goede contacten te onderhouden. Dat is makkelijk gezegd maar niet altijd zo makkelijk gedaan. Ouderen kunnen elkaar helpen met zo vitaal mogelijk te blijven. Een buurtcoöperatie voor ouderen als Wederzijds kan daar bijvoorbeeld een belangrijke rol in spelen.

Welke ontwikkelingen op het gebied van vitaliteit hebben u in positieve zin verbaasd?

Als je je erin verdiept zie je dat er heel veel activiteiten voor ouderen zijn in Utrecht. Op het gebied van eten, bewegen, samen dingen doen. Dat is een goede zaak. Ik hoop dat steeds meer ouderen daar de weg in kunnen vinden.

Ik zou graag aan de slag gaan met vitaliteit. Heeft u tips om langer vitaal te blijven?

1: Let eens goed op wat je eet: kijk wat vaker op de etiketten van wat je koopt. Zitten er de goede voedingsstoffen in (meer eiwit, minder vetten, suiker en koolhydraten) en eet gevarieerd.

2: Ga de deur uit, ga sporten, wandelen, fietsen, het maakt niet uit. Doe dat het liefst samen dan wordt het ook iets om naar uit te kijken.

Meer weten? Jita is aanwezig tijdens de openingsochtend van De Derde Helft op 10 juli. Zij geeft dan twee mini-lezingen over voeding in het kader van ouder worden. U bent van harte welkom vanaf half 10 bij Hercules.