Vijf vragen aan… Rob Beffers (de Bouwsteiger)

Op 24 april wordt de klusdienst van de Bouwsteiger gelanceerd. Tijd voor vijf vragen aan Rob Beffers, voorzitter van de Bouwsteiger.

 Wie bent u en wat doet de Bouwsteiger?
‘Mijn naam is Rob Beffers. Ik ben de voorzitter van buurtvereniging  De Bouwsteiger.  De vereniging is zo’n 30 jaar geleden  ontstaan toen de wijk (in een gemeenteproject) grondig werd gerenoveerd. Het was  toen  handig om gezamenlijk gereedschap aan te schaffen en te gebruiken. De gemeente heeft destijds geholpen om de vereniging op te zetten. Het bleek een levensvatbaar idee, want we bestaan dus al 30 jaar.

Iedereen in postcodegebied 3572 mag lid worden.  We hebben nu ongeveer 380 leden en het ledenaantal groeit heel langzaam. De ruime sortering aan gereedschappen en verbouwingsbenodigdheden staan in onze loods op de Palmstraat 62A. De vereniging draait op ongeveer  twintigtal actieve leden die de uitleendiensten draaien (ma en do van 19:30 – 20:30).’

De Bouwsteiger wil haar dienstverlening uitbreiden met een Klusdienst. De klussen worden uitgevoerd door klus-vrijwilligers. Hoe kijkt u naar de rol van een klusdienst in verband met het ouder worden?
‘Van veel (wat oudere) mensen hoor ik dat kleine klusjes blijven liggen omdat het niet meer gaat. Het gebruik van een huishoudtrap wordt bijvoorbeeld lastiger of  de ogen worden wat minder. Sommige buurtbewoners  kunnen makkelijk hulp vragen aan een buurman of buurvrouw  maar dat geldt niet voor iedereen. En een loodgieter komt niet een lekkende buis  repareren voor een paar euro. Daarom verwacht ik dat veel ouderen in ons postcodegebied graag lid willen worden van onze klusdienst. Dat is ook gebleken uit een kleine steekproef.’

Met welke klussen kan ik bij jullie terecht?
‘Het gaat om kleine klussen waarvoor je geen offerte kunt vragen en die iemand binnen een afzienbare tijd kan doen. Voorbeelden zijn:

  • Leeg maken van de dakgoot om lekkage te voorkomen.
  • Repareren of vervangen van een lekkende kraan.
  • Ophangen van een schilderij.
  • Verwijderen van een drempel i.v.m. rollator.
  • Koelkast verhogen (tafeltje er onder plaatsen).
  • Gordijnen of lamp ophangen.
  • Meubelstuk verplaatsen of Ikea-kast in elkaar zetten.
  • Aanvragen verschillende offertes voor een grote klus.
  • Hulp bij problemen met TV, PC, printer, smartphone, wifi, e.d.
  • Etc, etc.’

Wat kan de Bouwsteiger betekenen voor Beter Thuis?
‘Ik weet het niet zeker maar hopelijk kunnen bewoners met behulp van de Klusdienst  langer thuis kunnen blijven wonen. In ieder geval is de Klusdienst niet alleen voor leden maar ook voor de klusvrijwilligers leuk. Op deze manier kun je een buurtgenoot even helpen. Zo raak je nog beter bekend met je buurt en haar bewoners en draag je bij aan de sociale cohesie.’

Ik ben enthousiast over dit initiatief. Hoe kan ik jullie helpen?
‘Om dit initiatief te laten slagen hebben we de hulp van buurtgenoten nodig. We hebben binnenkort een coördinator en we zoeken klusvrijwilligers die een bepaald soort klusje  kunnen doen. Meer weten? Informatie over de klusvrijwilligers en informatie over de Klusdienst vind je op: https://debouwsteiger.nl.’

De feestelijke lancering van de klusdienst is op 24 april om 17.30uur bij de Bouwsteiger (Palmstraat 62A). U bent van harte welkom om dit met ons te vieren!